Vzpomeňme kupříkladu na snahu radnice v roce 2004, která se bála platnosti referenda o poloze nádraží a proto vyzývala (za naše peníze), aby občané k referendu nechodili! Vskutku ukázkové chování strany, která má sousloví „občanská demokracie“ v názvu, což? To jen teď se ODS nějakou dobu tvářila jako opoziční strana a při hlasováních o odsunu nádraží se zdržovala. Nyní však, když by to mohlo ohrozit její zájmy – jeden a půl procenta je jeden a půl procenta – tak svorně s ČSSD a KDU-ČSL opět pro odsun nádraží aktivně hlasovala.
Aby nedošlo k mýlce, respektuji názor toho, kdo si přeje nádraží odsunout. Jen by si přitom měl být vědom:
-
že podporuje přestavbu železniční uzlu, kterým neprojede dostatečný počet vlaků (podle plánů jmk kraje); na rozdíl od nádraží v centru. Tento fakt nevychází z nějakých aktivistických malůvek, nýbrž z oficiální studie, konkrétně místo maximálního zatížení 100 %, je to 140 %.
-
Dále by měl přiznat ten fakt, že mu nevadí prodloužení doby cestování cca 90 % cestujících – to proto, že nádraží je od většiny míst v Brně vzdáleno dále – a že mu nevadí, že MHD nebude schopna cestující od odsunutého nádraží rozvézt (opět dle „neaktivistické“ oficiální městské studie Josefa Veselého). V tom důsledku, kdy nádraží bude o kilometr dál a nebude se z něj pro závažnou část cestujících možné dostat MHD, se cestujícímu, nucenému jít pěšmo, prodlouží doba cesty do a ze zaměstnání apod. o pouhou půl hodinu, týdně o směšných 2,5 hodiny, ročně zanedbatelných cca 110 hodin, pokud budu počítat jen třeba s 10.000 lidmi denně, kteří půjdou pěšky, je to jen necelý milión osobohodin ročně.
-
A krom toho také člověk podporující odsun chce mít Jižní centrum plné hyper, mega, či giga marketů (již usilují o vydání stavebního povolení). Že to tak bude, je jisté již odtud, že celé Jižní centrum musí vyrůst do doby zprovoznění odsunutého nádraží – politici půjdou na ruku těm investorům, kteří jim dají největší „spropitné“. V případě zachování nádraží v centru je možné tento prostor stavět daleko promyšleněji, s ohledem na potřeby obyvatel; poněvadž nebudeme tlačeni časem. A jen tak, btw.: výhledově počítá koncepce modernizace nádraží v centru s vymístěním nákladního průtahu mimo území města, tudíž rozvojová oblast Jižního centra by mohla být výrazně větší než při odsunu nádraží.
Postoj člověka, preferující odsun nádraží, respektuji. Nechápu však, že takovéto řešení preferuje strana, která se slove občanská demokratická a upřímně doufám, že to místní ODS nevzala osobně, když se pan předseda ODS, Mirek Topolánek, nejspíše zdejší leader ODS pro volby do PSP ČR, vyjádřil v tom smyslu, že názor nějakých blbů z Horní Dolní ještě není názorem ODS.
Matěj Hollan