Obě nyní krajem a
městem plánované stavby – AUPARK i Parkovací
dům – jsou součástí tzv. Jižního centra,
stohektarového areálu pod hlavním nádražím,
které chce město v několika dalších letech zastavět.
Tento dnešní brownfield má ale jen územní
plán, který povšechně vymezuje, které parcely
budou určeny na obchod a služby, parkování, bydlení,
nebo třeba pro zeleň. Zato regulační plán, který
by mohl rozsah a kapacitu staveb zkoordinovat, nastavit limity atd. k
dispozici není. Město tím dává najevo,
že konkrétní představu o tom, jak by měla tato z
gruntu nová část města vypadat, nemá. Naprosto
neřízeně a živelně tak porostou v dané lokalitě
jakékoliv obrovské budovy a fantasmagorické
nápady investorů – co si kdo vymyslí, bez vzájemných
vazeb, bez odůvodněné potřeby stavět další a další
megamarkety, s brutálně naddimenzovanými parkovišti.
Z dokumentů k procesu „posuzování vlivu na životní
prostředí“ je patrné, že jednotlivé stavby
vůbec nepočítají s tím, že přes ulici má
vyrůst budova prakticky totožná, parkovací plochy v
sousední budově ignorují, zcela ignorují
vyhlášku o nutnosti řešit nakládání s
dešťovou vodou (která má sloužit jako obrana proti
do budoucna stále častějším povodním) ad.
Co se samotné dopravy
týče, asi všichni známe zácpy na Trnité
a Opuštěné, jež jsou každodenním chlebem mnoha
řidičů, a je jasné, že nové parkovací
možnosti v této oblasti další dopravní
zatížení nevyhnutelně vyvolají. Nárůst
dopravy lze očekávat o desítky tisíc aut denně.
Nabízejí se
tak otázky: Existuje dopravní model, který jasně
definuje dopravní zatížení v případě
realizace všech zamýšlených staveb? Co bude se
zamýšlenými stavbami, když se nádraží
neodsune? Bude jižní centrum souborem krabic pro osobní
saturaci majitelů megastore, nebo bylo spíše cílem
vytvořit prostor pro noblesní, atraktivní část
města? Nic nenaznačuje druhou variantu, a tak se těšme na krásný
krabicový výhled ze Špilberku i Petrova. Ještěže
nám dojem může napravit Pálava (dokud ji nějaký
bohulibý záměr investora nesrovná blahosklonně
se zemí).
Jedna věc je již dnes
zřejmá: pokud bude město Brno – navzdory výsledkům
referenda a navzdory mnoha odborným studiím – stůj co
stůj arogantně prosazovat projekt odsunu nádraží, chaoticky
vznikající čtvrť architektonicky bezcenných
obchoďáků zde vyroste dřív, než si to stačí
kdo uvědomit.
Matěj Hollan
(Více o Auparku:
http://bratislava.sme.sk/c/3676487/kablo-padlo-bez-povolenia.html
Trenčín:
http://aktualne.centrum.sk/domov/regiony/clanek.phtml?id=1170272
http://www.fmg.sk/clanky/primator-predal-pozemky-v-trencine-auparku-a-potom-vyhlasil-referendum-6320.html
http://spravy.pravda.sk/referendum-o-auparku-v-trencine-je-neplatne-prislo-malo-volicov-pwt-/sk_regiony.asp?c=A090711_204018_sk_regiony_p12
žilina:
http://www.sme.sk/c/3483996/aupark-v-ziline-sa-aj-napriek-sudu-stale-stavia.html
(jinak stačí si vygooglit "Žilina Aupark", asi
nejtypičtější pro naši bláznivou dobu je případ sochy Ľudovíta Štúra,
která zřejmě bude stát mezi regály s mraženou zeleninou: http://zilina.sme.sk/c/4960977/socha-stura-bude-v-auparku-ak-nezakroci-mesto.html
Kosice:
http://julianbosak.blog.sme.sk/
http://www.changenet.sk/?section=forum&x=239598&cat=14664
http://korzar.sme.sk/c/4420965/plagaty-o-vyrube-odstranil-mestsky-podnik.html
http://take.netkosice.sk/namestie/)